Już podczas tworzenia pierwszej strony w 2002 roku miałem szczególnie na uwadze podstronę HISTORIA. Moim ulubionym zajęciem było wtedy objeżdżanie parkingów z notesikiem i dopatrywanie się zmian produkcyjnych w 125p, a jeszcze w 2003 roku udało mi się opisać kilkadziesiąt sztuk z piotrkowskich ulic. Nie umiałem wtedy czytać nawet roczników z szyb, wiedziałem już jednak, że lista zmian z książki Eugeniusza Kaima jest wysoce niekompletna, a z czasem okazało się również że bardzo myląca. Punkty i daty w dziale HISTORIA dotyczące zmian produkcyjnych tworzyłem zatem na podstawie własnych obserwacji, a mogłem obserwować tylko zmiany w nadwoziu i wnętrzu (wścibskie zaglądanie do tego drugiego skończyło się raz nawet publicznym oskarżeniem o bycie złodziejem, obywatelskim zatrzymaniem i wezwaniem policji – dobrze że obyło się bez samosądu).
Fiaty z ulic znikły, odtąd źródłem obserwacji jest internet, pomocne są też katalogi części, choć tam opisywane zmiany trzeba zawsze weryfikować. Wiedza o zmianach poszła do przodu, a podstrona HISTORIA pozostała w tyle z informacjami podstawowymi, a nawet błędami. Wziąłem się za to, oto przykłady nowości ;):
Zachęcam do przejrzenia całości i dzielenia się wszelkimi uwagami. Dzięki wiedzy o zmianach każdy przy odnawianiu fiacika może jak najbliżej oryginałowi. Ja na przykład niedawno dowiedziałem się, że włącznik szyby ogrzewanej w moim roczniku 76 był wymieniany. W latach 70. stosowano na klawiszach stary, nieujednolicony typ ideogramów na przyciskach, to też jest temat na wpis.
O właśnie, już mi się przypomniało, że trzeba ustalić kiedy dokładnie zniknął „banan” spod przedniego pasa. Było to w 1976 roku, a więc pomiędzy zmianami w przednim pasie, wszystkich właścicieli rocznika 1976 z fabrycznym pasem proszę o kontakt.
Następne do opracowania będą lusterka stosowane w 125p fabrycznie, typy i kody kolorów felg. Na razie szykuję się na zlot Polskiego Fiata nad Balatonem! 🙂 25-27 lipca, będzie relacja:
http://www.tihany2012.gportal.hu/
15 lipca 2014 dnia 13:05
ID: 509279
jeszcze z bananem
30 lipca 2014 dnia 20:07
Dzięki, to znaczy że w moim fiacie powinien być banan…
7 marca 2015 dnia 19:01
Ja w swoim czasie byłem posiadaczem Fiata 125p z początków 1980r. Zakupiony od pierwszego właściela. Co ciekawe auto miało tylną kanapę z podłokietnikiem, lusterka starego typu z podświetleniem i w związku z tym starego typu osłony przeciwsłoneczne. Przednie fotele bez zagłówków ani nawet możliwości ich montażu wykładzina podłogowa była czerwona, szyba tylna bez ogrzewania Właściciel zarzekał się, że tak wyposażone auto odbierał w Polmozbycie. Z tyłu kanapy znalazłem metkę z datą produkcji 1972r. Czy ktoś w FSO. wypychał zapasy magazynowe, czy też musieli wykonać plan?
25 marca 2015 dnia 20:27
Niestety tak to czasem jest z opowieściami ludzi wychowanych w PRL. Auto zostało wyprodukowane w 1972, a później mogło mieć jedynie wymieniane nadwozie. Albo inaczej, powstało od początku jako składak na bazie nowego nadwozia z 1980, a wyposażone w dostępne części z rocznika 1972. Nie może być jednak mowy o leżakach magazynowych czy innym sposobie na fabryczny montaż w 1980 roku takiego wyposażenia.