Będzie znowu o pick-upie (będę pisał „pikapie”). No tak się złożyło. Świetnie zachowane sedany są popularne jak wakacje w Maroku. Na allegro zawsze jest kilka ofert, mniej lub bardziej picowanych i z mniej lub bardziej chorymi cenami. A o oryginalnego pikapa lub kombi trudno. Wszyscy wiedzą dlaczego.
A oto zachowany w stanie niemal fabrycznym (dla mnie oznacza to samochód bez ingerencji właściciela w blacharstwo-lakiernictwo-sam-ulepszam-swojego-poloneza) polski fiat 125p pikap należący do Roberta z Katowic, z przełomu 1980 i 1981 roku, przebieg 51 tys. km, kolor morelowy L61.
Wydaje się, że samochód jest niemalowany i nieprzerabiany, ale tak: są boczne kierunkowskazy, nie ma licencji ani śladu po niej, co zwykle wskazuje na wymieniane błotniki. Co ciekawe, od 1975 roku, przy braku listw, „licencję” montowano nieco wyżej niż w sedanie. Od 1978 było już jak zwykle.
Pikapy seryjnie wyposażano w dwa lusterka, różnych typów, tutaj są to czarny POZMOT oraz no-name. Ciekawe i rzadkie są listwy boczne. Montowano je wyłącznie w latach 1979-1981, metalowe listwy na ramkach drzwi to zagadka, patrząc na prospekty nie ma ich jeszcze w maju 1980 i już w 1982, czy znany jest jakiś inny fiat pikap z tymi listwami? Mnie nie.
Na tylnej klapie napis „POLSKI”. Kiedyś myślałem, że napis taki to wersja do Finlandii, ale tam pick-up nazywał się Polle, poza tym eksport rozpoczęto dopiero w 1981 roku właśnie, liczbą 19 sztuk. Z opowieści o historii auta można wnioskować, że nie był on przeznaczony na żaden konkretny rynek eksportowy, w tym czasie używano tego szablonu do wszystkich pikapów, oto zdjęcie z placu przy Zakładzie Nr 1. Fiaty pick-up miały ograniczoną gamę kolorów, nigdy nie stosowano do nich, na przykład, zieleni szmaragdowej.
Profesjonalne łączenia blach nie dające korozji szans:
W najgorszych latach pasażerowi pod nogi jako wygłuszenie wkładano kawałek styropianu. Nie jest to cecha pikapa, dotyczyło to wszystkich wersji. [edit: myliłem się, styropian służy bezpieczeństwu nóg pasażera]
Resory trzypiórowe:
Jeszcze w 1981 wersję pick-up wydłużono o 19,4 cm, co niewątpliwie zwiększyło jej praktyczność. Nie wiadomo oczywiście, ile pikapów dokładnie powstało, ze szczątkowych danych rocznych wiadomo, że było to 2-3 tys. sztuk rocznie, przy czym była to produkcja nieciągła, do końca lat 80. skierowana głównie na zamówienia eksportowe. Polski przemysł przez długi czas nie był w stanie produkować plastikowych nadbudówek, oferując drewniane burty i szkielet pokryty „brezentem”, stąd też angielskie czy fińskie pikapy mają lokalne nadbudówki.
1 listopada 2011 dnia 10:21
Witam
Z moich obserwacji wynika ze,krótki pickup z oferty FSO ostatecznie znikł w 1984 roku, nigdy nie spodkałem sie z tym typem po tym roku-czy tak by było rzeczywiście ?
Przypuszczam żę tak został on wyparty przez Longa czyli auta z powiekszonom ladownością. W prospektach Brytyjskich krótkiego nie oferowano w 1984 wiec wyparł go L-ong gdzies ok 1983 lub 1984 i podobnie zapewne na innych rynkach
To moje teorie.
Co do listew bocznych to chyba występowały one tez w 1978 roku czego świadectwem moga być te zdjęcia z MTP 1978
http://priv.gtlodz.eu/img-fiat_125p_pickup,16251.html
http://priv.gtlodz.eu/img-fiat_125p_camping,16252.html
Ten z zabudowa ma listwy na ramkach ale to wersja pokazowa z tego co widziałem to wszystkie Pickupy do 1991 ich nie miały, wyjątek stanowił chyba poczatek produkcji kiedy tak do konca nie wiedzano jak to wszystko powinno wyglądać.
Co do produkcji to Motor podawał żę, w 1979 powstało 3010 sztuk pickupa ,z lat wcześniejszych informacji brak ale były to naprawde małe ilości
Moje pytanie jest nastepujące z kąd wiadomo ze eksport pickupa rozpoczoł się w 1981 roku liczbą 19 sztuk, czy były to te nowe Longi dla Finlandii ?
Z tymi Longami to dziwna sprawa ostatnio spotykam się z takimi autami np na allegro fiat z Wieliczki i bylo kilka jeszcze oraz na forach gdzie podaje się je za rok produkcji 1980 ? ?
przykład np forum 125p;
http://fiat125p.mojeforum.net/temat-vt1363.html
Co do barwy to krutkie pickupy czesto były stalowoniebieskie, morelowe, orzech itp
Czy jest gdzies w jakims prospekcie lista kolorów przewidziana dla pickupa w danym okresie produkcji ?
6 listopada 2011 dnia 20:20
Hej, szukam pickupa 125p. Może macie namiary na jakiś dobry egzemplarz, do odbudowy lub po? Pozdrawiam, Rudolf.
12 marca 2012 dnia 18:36
„W najgorszych latach pasażerowi pod nogi jako wygłuszenie wkładano kawałek styropianu. Nie jest to cecha pikapa, dotyczyło to wszystkich wersji.”
To nie jest wygłuszenie!, ten styropian był po to aby zmniejszyć możliwość zakleszczenia nóg pasażera podczas wypadku! Więc ten kawałek styropianu jest mega ważny.
12 marca 2012 dnia 21:05
Wyjaśniliśmy tę sprawę kilka wpisów wyżej 🙂 ale oczywiście racja, poprawię też tutaj.