Zapraszam wszystkich do grudniowego numeru Classicauto. Tym razem nie ma tam artykułu o 125p, ale jest o Fiacie 1500, ojcu bohatera tej strony. Kliknięcie odsyła do galerii:

Iokl_CA99

 

Ale ten wpis to nie tylko reklama. Do artykułu nie weszła dokładniejsza historia licencyjnych modeli Fiata 1300/1500 produkowanych w Niemczech, Argentynie i Jugosławii a także szczegóły filmowe związane z „wanną”. Proszzzzz, zdjęcia gwizdnięte z netu.

Ciekawostką był montowany w Niemczech, a oferowany także we Francji i krajach Beneluksu Fiat-NSU/Neckar 1500TS, posiadający biegi w podłodze, sportową kierownicę, obrotomierz, szersze koła, silnik o podniesionej o 10KM mocy oraz charakterystyczny pasek biegnący wzdłuż całego nadwozia. Wyglądał dobrze, taki odpowiednik 125p Sport. Były efektem współpracy niemieckiego Fiata-NSU z włoską firmą Siata (nazwa nie na Polskę, coś jak Kia Cerato):

neckar-1500-ts-06

W 1965 roku dołączył do niego „popularny” Neckar 1500CT, będący odpowiednikiem Fiata 1500C, ale z biegami w podłodze.

nsufiat1500ct

Osobnymi rozdziałami są jugosłowiańskie i argentyńskie wcielenia Fiata 1300/1500.

Zastava 1300/1500 produkowana była od 1961 do1979 roku, a powstało jej łącznie 201160 sztuk. Montaż w Jugosławii rozpoczął się niedługo po światowej premierze, a w połowie lat 60. auta produkowane były już samodzielnie z krajowych części.

Przechwytywanie2

Obie wersje silnikowe bazowały na Fiacie 1300, nie wprowadzono do produkcji zmodyfikowanej wersji 1500C, przejmując jedynie od niej w kwietniu 1969 zmieniony przedni grill i deskę rozdzielczą. W 1970 roku wprowadzono hamulce tarczowe na wszystkich kołach, od września 1973 drążek zmiany biegów znajdował się w podłodze, w 1976 roku powstała finalna wersja E z zagłówkami i zmianami w desce rozdzielczej. Rzadkim przypadkiem w historii światowej motoryzacji jest wersja kombi Zastavy 1300, która nie była odpowiednikiem Fiata 1300 Familiare, ale była całkiem inną konstrukcją wykorzystującą już tył Fiata 124 Familiare. Ten sam model miał zatem dwa różne nadwozia kombi.

W Argentynie produkcja Fiata 1500 trwała od 1963 do 1969 roku w firmie Fiat-Concord i jakby starano się tam robić wszystko odwrotnie niż w Jugosławii. Wprowadzono do produkcji wersję 1500C, ale tu z kolei pozostawiono stary typ deski rozdzielczej, adaptując jedynie w 1968 roku zegary i mechanizm zmiany biegów z Fiata 125. Kombi, według wzoru włoskiego, produkowane było do 1972 roku. Projektem lokalnym był pickup Multicarga z pojedynczymi przednimi światłami i trzyosobową kanapą. Najbardziej charakterystyczne dla argentyńskiego Fiata 1500 są przede wszystkim masywne zderzaki.

fiat-1500-multicarga5 Źródło: http://www.viarural.com.ar/viarural.com.ar/insumosagropecuarios/ganaderos/vehiculos/fiat/1500/fiat-1500-multicarga.htm%5B/caption%5D

I jeszcze pełna lista filmów, w których wystąpiła wanna, którą dostałem od Michała (weasel1984) z imcdb.org. Sam zapamiętałem tylko seledynowego fiata z „07 zgłoś się”, który stoi na parkingu przed dworcem Łódź Fabryczna:

i091393

Z tego co jest na IMCDb, oprócz „07”, to 1300/1500 można było zobaczyć jeszcze w następujących polskich tytułach:

– „Wojna domowa” – o mało nie potrącił Pawła w jednym odcinku 😉 :

http://www.imcdb.org/vehicle_158093-Fiat-1300-116-1961.html

Samochód kogoś z ekipy – w innym odc. stał zaparkowany daleko w tle.

– „Małżeństwo z rozsądku”:

http://www.imcdb.org/vehicle_147063-Fiat-1300-116-1961.html

– „Jutro Meksyk” z Cybulskim€“ nic nie robią, ale ładnie wyglądają:

http://www.imcdb.org/vehicle_236839-Fiat-1300-116-1961.html

– „Zdaniem obrony” – serial z lat 80., a więc już leciwy 1300/1500 mija kamerę:

http://www.imcdb.org/vehicle_298128-Fiat-1300-116-1961.html

– „Jowita” – Fiat 1500 z którego wysiada dziewczyna (Cembrzyńska) o pretensjonalnej ksywie „Lola Fiat 1100” 😉 :

http://www.imcdb.org/vehicle_82201-Fiat-1500-115-1961.html

– „Brunet wieczorową porą” – z piskiem opon przelatuje przez wysepkę przy Dw. Warszawa Centralna, aby uniknąć zderzenia z syrenką Pokory:

http://www.imcdb.org/vehicle_58689-Fiat-1300-116-1961.html

– „40-latek”  ledwie widoczny na giełdzie w Warszawie:

http://www.imcdb.org/vehicle_366647-Fiat-1300-116-1961.html

– „Cześć Kapitanie” – wersja milicyjna(!), tak więc obstawiłem, że raczej 1500 (niewiele widać), ale kto wie:

http://www.imcdb.org/vehicle_221505-Fiat-1500-115-1961.html

Te Fiaty w MO i to ile ich się tam znalazło, to też bardzo ciekawy temat. Sądząc po zdjęciach z lat 60. przynajmniej jeden 😀 w komendzie głównej w Warszawie musiał być.

– „Sam pośród miasta” – ledwie mieszczący się w kadrze, ale za to nowy 1500 C – film z 1965 r.:

http://www.imcdb.org/vehicle_203047-Fiat-1500-C-115C-1965.html

– „Obrazki z życia” – 1500 C zaparkowany na ul. Kruczej w Warszawie:

http://www.imcdb.org/vehicle_224116-Fiat-1500-C-115C-1965.html

– „Śledztwo” – 1500 C – część dekoracji – scena niby dzieje się w Wlk. Brytanii:

http://www.imcdb.org/vehicle_383362-Fiat-1500-C-115C-1965.html

Żegna Was Mieczysław Czechowicz, który z radości posiadania Fiata 1300 wystawił aż język:

1-P-244-14_x600

  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • PDF
  • RSS
  • Tumblr
  • Twitter