Zapraszam wszystkich do grudniowego numeru Classicauto. Tym razem nie ma tam artykułu o 125p, ale jest o Fiacie 1500, ojcu bohatera tej strony. Kliknięcie odsyła do galerii:
Ale ten wpis to nie tylko reklama. Do artykułu nie weszła dokładniejsza historia licencyjnych modeli Fiata 1300/1500 produkowanych w Niemczech, Argentynie i Jugosławii a także szczegóły filmowe związane z „wanną”. Proszzzzz, zdjęcia gwizdnięte z netu.
Ciekawostką był montowany w Niemczech, a oferowany także we Francji i krajach Beneluksu Fiat-NSU/Neckar 1500TS, posiadający biegi w podłodze, sportową kierownicę, obrotomierz, szersze koła, silnik o podniesionej o 10KM mocy oraz charakterystyczny pasek biegnący wzdłuż całego nadwozia. Wyglądał dobrze, taki odpowiednik 125p Sport. Były efektem współpracy niemieckiego Fiata-NSU z włoską firmą Siata (nazwa nie na Polskę, coś jak Kia Cerato):
W 1965 roku dołączył do niego „popularny” Neckar 1500CT, będący odpowiednikiem Fiata 1500C, ale z biegami w podłodze.
Osobnymi rozdziałami są jugosłowiańskie i argentyńskie wcielenia Fiata 1300/1500.
Zastava 1300/1500 produkowana była od 1961 do1979 roku, a powstało jej łącznie 201160 sztuk. Montaż w Jugosławii rozpoczął się niedługo po światowej premierze, a w połowie lat 60. auta produkowane były już samodzielnie z krajowych części.
Obie wersje silnikowe bazowały na Fiacie 1300, nie wprowadzono do produkcji zmodyfikowanej wersji 1500C, przejmując jedynie od niej w kwietniu 1969 zmieniony przedni grill i deskę rozdzielczą. W 1970 roku wprowadzono hamulce tarczowe na wszystkich kołach, od września 1973 drążek zmiany biegów znajdował się w podłodze, w 1976 roku powstała finalna wersja E z zagłówkami i zmianami w desce rozdzielczej. Rzadkim przypadkiem w historii światowej motoryzacji jest wersja kombi Zastavy 1300, która nie była odpowiednikiem Fiata 1300 Familiare, ale była całkiem inną konstrukcją wykorzystującą już tył Fiata 124 Familiare. Ten sam model miał zatem dwa różne nadwozia kombi.
W Argentynie produkcja Fiata 1500 trwała od 1963 do 1969 roku w firmie Fiat-Concord i jakby starano się tam robić wszystko odwrotnie niż w Jugosławii. Wprowadzono do produkcji wersję 1500C, ale tu z kolei pozostawiono stary typ deski rozdzielczej, adaptując jedynie w 1968 roku zegary i mechanizm zmiany biegów z Fiata 125. Kombi, według wzoru włoskiego, produkowane było do 1972 roku. Projektem lokalnym był pickup Multicarga z pojedynczymi przednimi światłami i trzyosobową kanapą. Najbardziej charakterystyczne dla argentyńskiego Fiata 1500 są przede wszystkim masywne zderzaki.
Źródło: http://www.viarural.com.ar/viarural.com.ar/insumosagropecuarios/ganaderos/vehiculos/fiat/1500/fiat-1500-multicarga.htm%5B/caption%5DI jeszcze pełna lista filmów, w których wystąpiła wanna, którą dostałem od Michała (weasel1984) z imcdb.org. Sam zapamiętałem tylko seledynowego fiata z „07 zgłoś się”, który stoi na parkingu przed dworcem Łódź Fabryczna:
Z tego co jest na IMCDb, oprócz „07”, to 1300/1500 można było zobaczyć jeszcze w następujących polskich tytułach:
– „Wojna domowa” – o mało nie potrącił Pawła w jednym odcinku 😉 :
http://www.imcdb.org/vehicle_158093-Fiat-1300-116-1961.html
Samochód kogoś z ekipy – w innym odc. stał zaparkowany daleko w tle.
– „Małżeństwo z rozsądku”:
http://www.imcdb.org/vehicle_147063-Fiat-1300-116-1961.html
– „Jutro Meksyk” z Cybulskim nic nie robią, ale ładnie wyglądają:
http://www.imcdb.org/vehicle_236839-Fiat-1300-116-1961.html
– „Zdaniem obrony” – serial z lat 80., a więc już leciwy 1300/1500 mija kamerę:
http://www.imcdb.org/vehicle_298128-Fiat-1300-116-1961.html
– „Jowita” â Fiat 1500 z którego wysiada dziewczyna (Cembrzyńska) o pretensjonalnej ksywie „Lola Fiat 1100” 😉 :
http://www.imcdb.org/vehicle_82201-Fiat-1500-115-1961.html
– „Brunet wieczorową porą” – z piskiem opon przelatuje przez wysepkę przy Dw. Warszawa Centralna, aby uniknąć zderzenia z syrenką Pokory:
http://www.imcdb.org/vehicle_58689-Fiat-1300-116-1961.html
– „40-latek” ledwie widoczny na giełdzie w Warszawie:
http://www.imcdb.org/vehicle_366647-Fiat-1300-116-1961.html
– „Cześć Kapitanie” – wersja milicyjna(!), tak więc obstawiłem, że raczej 1500 (niewiele widać), ale kto wie:
http://www.imcdb.org/vehicle_221505-Fiat-1500-115-1961.html
Te Fiaty w MO i to ile ich się tam znalazło, to też bardzo ciekawy temat. Sądząc po zdjęciach z lat 60. przynajmniej jeden 😀 w komendzie głównej w Warszawie musiał być.
– „Sam pośród miasta” – ledwie mieszczący się w kadrze, ale za to nowy 1500 C – film z 1965 r.:
http://www.imcdb.org/vehicle_203047-Fiat-1500-C-115C-1965.html
– „Obrazki z życia” – 1500 C zaparkowany na ul. Kruczej w Warszawie:
http://www.imcdb.org/vehicle_224116-Fiat-1500-C-115C-1965.html
– „Śledztwo” – 1500 C – część dekoracji – scena niby dzieje się w Wlk. Brytanii:
http://www.imcdb.org/vehicle_383362-Fiat-1500-C-115C-1965.html
Żegna Was Mieczysław Czechowicz, który z radości posiadania Fiata 1300 wystawił aż język:
5 grudnia 2014 dnia 08:40
Zapomniałeś jeszcze o kilku odcinkach serialu DOM, gdzie można było podziwiać samochód inż. Talara:)
5 grudnia 2014 dnia 19:57
Ale to byl fiat 1100R zdaje sie 🙂
5 grudnia 2014 dnia 08:56
„Były efektem współpracy niemieckiego Fiata-NSU z włoską firmą Siata (nazwa nie na Polskę, coś jak Kia Cerato)”
A dlaczego by ta nazwa miala nie byc na Polske. Tylko pomysl jak super by bylo :
– Maz do zony : bierz Siate i drzyj po zakupy!
7 grudnia 2014 dnia 15:43
W Argentynie był jeszcze Fiat 1500 Coupe
7 grudnia 2014 dnia 15:44
I jego dane techniczne
7 grudnia 2014 dnia 15:47
I takie tam szczegóły
20 grudnia 2014 dnia 16:55
No pięknie, bardzo dziękuję 🙂