Nie wszystko jest w internecie, ale starania trwają. Autorem dzisiejszego wpisu jest Marcin Jesionek, tropiący po całym świecie (bez wychodzenia z domu) polonezy, a przy okazji duże fiaty. Zgodził się podzielić swoim zbiorami. Oddaję mu zatem głos, pozwalając sobie tylko gdzieniegdzie na wtręty.
Generalnie rzecz biorąc, obecność polskich samochodów z Żerania potwierdziłem na wszystkich 6 kontynentach (wiadomo – Antarktydy nie liczę 🙂
Na początek niech będzie Azja. Te dane wszyscy znamy:
Azja | sztuk |
Irak | 13092 |
Chiny | 11849 |
Iran | 5334 |
Tajlandia | 1873 |
Pakistan | 1501 |
Liban | 1460 |
Kuwejt | 1238 |
Malezja | 912 |
Cypr | 870 |
Jordania | 476 |
Indonezja | 386 |
Arabia Saudyjska | 352 |
Katar | 273 |
Syria | 170 |
Singapur | 80 |
Zjednoczone Emiraty Arabskie | 69 |
Korea Północna | 41 |
Wietnam | 40 |
Abu Dhabi | 30 |
Turcja | 20 |
Japonia | 8 |
Hongkong | 3 |
Razem | 40077 |
Trzeba tylko pamiętać, że te tabele zawierają błędy, więc nie należy im ufać bezgranicznie (znalazłem 3 błędy dotyczące Poloneza).
A oto co ustaliłem:
Turcja
Znalazłem 7 aut z różnych okresów, a więc zapewne prywatny import z Zachodu. Źródło: tureckie ogłoszenia sprzedaży http://www.sahibinden.com oraz ilan.elookat.com z lat 2013-2015.
Abu Dhabi/Zjednoczone Emiraty Arabskie
2 grudnia 1971 r. oficjalnie ogłoszono niepodległość Zjednoczonych Emiratów Arabskich, w skład których wszedł m. in. emirat Abu Dhabi. Dedukuję więc, że niewielki eksport miał miejsce w tym wczesnym okresie produkcji, jeśli w tabeli widnieją obydwie nazwy tego państwa.
Syria
– niestety tylko Polonezy
Arabia Saudyjska
Znalazłem tylko wyszczególnienie odmiany dla Arabii Saudyjskiej w Katalogu części zamiennych Wydawnictwa Handlu Zagranicznego z 1972 r. Czym się charakteryzowała owa odmiana (kod 61)?
pw: cechą tej odmiany, podobnie jak wersji dla Libanu, Nigerii, Libii, Iraku i „krajów Afryki Równikowej i Ameryki Południowej” miał być brak nagrzewnicy i związanych z tym cięgien, przewodów itp. Ten brak został jednak wykreślony z katalogu gdzieś w kwietniu 1972 i zgodnie z logiką miałaby iść tam już normalnie nagrzewnica. Choć katalogi części kręcą na ten temat, wersje te wyposażano też w mokry filtr powietrza, przynajmniej w 1971 roku, są na to nawet dowody. Stosowany miał być też inny akumulator.
Dla wersji dla Libanu, Arabii Saudyjskiej, Libii i Iraku w 1971 roku stosowana miała być również łączona przednia kanapa zamiast foteli (!) oraz inny przedni dywan, prawdopodobnie gumowy.
Indonezja – 1975-1979
Znalazłem 6 limuzyn 1500 z lat 1975-1979 w indonezyjskich internetowych ogłoszeniach sprzedaży http://www.berniaga.com, http://www.bejubel.com, olx.co.id oraz na blogu http://mobildanmotorbekas.blogspot.com/2014/10/dijual-fiat-125-1979-jakarta.html (2013-2015 r.). Oczywiście kierownice znajdują się z prawej strony (nie tylko wersja angielska). W kraju funkcjonowała montownia (www.fiat125p.pl). Czy jest Pan w stanie coś ciekawego odszyfrować z dowodu rejestracyjnego z bloga? Typ silnika albo coś (odprężony, wzmocniony etc.)?
pw: Niestety, od najważniejszych cyfr odbija się światło i ich nie widać. Zdaje się jednak, że jest tam tylko numer silnika, o jego wersji nic byśmy się nie dowiedzieli, tylko że to 1,5. W Indonezji była montownia, eksport tam zaczął się z pierwszymi MR75 (małe wywietrzniki na zdjęciach powyżej), a może i trochę wcześniej, ponieważ w 1974 gotowa do produkcji była wersja MR74 z kierownicą po prawej stronie i deską od MR75 (pokazywane na MTP).
Jordania
– niestety tylko Polonezy
Cypr – 1972-1976
Tak tak, geograficznie nie należy do Europy 🙂 Cypr, tak jak i Malta, to śmietniki angielskiej motoryzacji, z uwagi na lewostronny ruch uliczny. Dlatego też nie można ustalić lat eksportu na podstawie zdjęć cypryjskich egzemplarzy, bowiem to, co na drogach, pochodzi zapewne z prywatnego importu z Wysp:
Dowodem na eksport do Cypru niech będą historyczne zdjęcia Cypryjczyków z 14. Rajdu Warszawskiego z 1976 r.:
http://www.krupa.info.pl/files/14%5B2%5D.pdf
http://www.polskie-auta.pl/125p/sport-b28.jpg
http://www.rajdwarszawski.pl/2002/galeria/stare/76/76_11.jpg
http://www.rajdwarszawski.pl/2002/galeria/stare/1977o/02.jpg
pw: no i oczywiście prospekt CLANa (źródło: wspaniała strona AutoArchiwum, link w zdjęciu):
Pakistan – 1974
Z 1501 sztuk odnalazłem aż 3! Wszytkie rzekomo z 1974, wszystkie rzekomo 1300! Źródła? Pakistańskie internetowe ogłoszenia sprzedaży olx.com.pk z 2014 r. oraz pakistańskie forum: http://www.pakwheels.com/rides/1974-fiat-any-model-124-of-aqeel-926-2
Iran – 1977-1978
Na irańskim forum http://www.tuningtalk.com znalazłem 2 egzemplarze, brązowy wrak z 1978 i niebieski (dostęp: 2013-2014 r.)
oraz trzeci na YTB:
Do tego notka z fso.cba.pl/fso/fso.htm o eksporcie w 1977 r. Czyżby napisana przez autora filmu?
pw: nie,nie, Adam Stelmach pisał to w 2000 roku 🙂
Ciąg dalszy nastąpi, zapraszam, najlepsze dopiero przed nami.
14 marca 2016 dnia 15:11
No , ciekawy materiał . W egipskim filmie Absolutih sto czy jakiś tak , zagrał Polonez 1500 . A co do exportowanych Fiatów , to przed chwilą przeglądałem w poszukiwaniu Wołg 24 rosyjską stronę http://WWW.drive2.ru i wszedłem z ciekawości w zakładkę Fiaty i u dołu – wszystkie modele –ile tam jest 125p w różnym stanie – w stanie wzorowym i do remontu , czasem stunningowane , nawet są też kombi i pickupy !!!!!! I FSO 125p , MRki a nawet trafiają się Klassiki MR68 !!!!!!! Może warto się zainteresować również tym rynkiem ??? Ja sam widziałem filmik ze wschodu z Polonezem akwarium z 80 lat .
14 marca 2016 dnia 15:16
Oczywiście w zakładce 125 wszystkie modele – jeden pomarańczowy mr 75 to ma nawet prostokątne szkła reflektorów – taką dodatkową osłonę oryginalnych á la europejska wersja Citroëna SM i tabliczkę znamionową z Fiata … 126A !!!
14 marca 2016 dnia 15:22
Tabliczkę Fiata 126A – oczywiście z FSM – widocznie podmieniona , gdy oryginalna przerdzewiała .