Dzięki dokumentom, jakie udało mi się ostatnio obejrzeć, przyjrzymy się dziś bliżej dość ważnej modernizacji w historii 125p – zastosowaniu w nim skrzyni biegów i silnika z poloneza.

Rzeczone papiery to „Polecenie Dyrektora FSO w sprawie wprowadzenia do produkcji i sprzedaży samochodów 125p z zespołem napędowym Poloneza”:

Czego się dowiadujemy?

Plany zaadaptowania polonezowej skrzyni z silnikiem musiały krążyć po tęgich głowach już wcześniej, ale faktem jest że oznaczenia „M” dla fiata z silnikiem poloneza nie uwzględniono podczas pierwotnego planowania oznaczeń wersji i nie jest ono uwzględnione w normie fabrycznej ze stycznia 1983 wprowadzającej znane oznaczenia C, L i S (na samochodach pojawiają się dopiero gdzieś w kwietniu 1983). Oznaczenie „M” wprowadzone zostało decyzją z 20 sierpnia 1983.

Prototypy z silnikiem AB i pięcioma przełożeniami: po 20 sztuk sedana i 10 wydłużonego pick-upa powstały do 15 września. Za okres przejściowy wdrożenia całej modernizacji, a zatem mieszanie się rozwiązania dotychczasowego z nowym, przyjęto okres od 15 września do 31 stycznia 1984 roku. Priorytet dla wersji z silnikiem Poloneza dano oczywiście wersjom eksportowym do „KK”, czyli krajów kapitalistycznych 🙂

Co ciekawe już w tym dokumencie używa się określenia „wąski tunel”. Przeznaczony do niego dywan, który dziś nazywamy „grubym”, a raczej sam materiał wykładziny, produkowany był przez Wistil Kalisz (firma zlikwidowana w 2010, jest ktoś z Kalisza?). Nowy, cienka wykładzina dla szerokiego tunelu powstawała w Novicie z Zielonej Góry.

Szczególną uwagę polecono zwrócić na zabezpieczenie chłodnic z Jugosławii pasujących do zmodernizowanego modelu. Zdecydowano też o tym, że w momencie wprowadzenia nowego modelu (czyli fiata ze skrzynią poloneza i opcjonalnie także silnikiem) do produkcji seryjnej, a więc od lutego 1984, nie ma miejsca na montaż części starszego typu.

Polecenie wymienia także wprowadzenie na tych samych zasadach przekaźników małogabarytowych oraz zmodyfikowanej przekładni kierowniczej (wiem że są jakieś różnice między polonezową i fiatową, ale nie wiem dokładnie na czym polegają). Ostatecznie krajowe zmodernizowane fiaty pojawiły się w polmozbytach gdzieś w marcu 1984, odrobinę wcześniej pojawiły się małogabarytowe przekaźniki, a zaraz za nimi szeroki tunel, skrzynia z poloneza łącznie z pedałami, nowy dywan. Szczęśliwie za modernizacje nie trzeba było dopłacać – podstawowa wersja fiata wciąż kosztowałą 570.000,00 złotych.

2784454423_4 2784454423_5

 

Eugeniusz Kaim w swojej książce datuje nowe przekaźniki i skrzynię biegów na listopad 1983, ale nie pierwszy raz okazuje się, że daty z jego tabeli są mocno nieprecyzyjne. W IV kwartale 1983 skrzynie i silniki z Poloneza owszem miały się pojawić, ale w wersjach eksportowych (widział ktoś takiego eksporta? ja niestety nie).

Od razu zatem poprawiam informacje w dziale HISTORIA.

ba08956676bd0bc1

Fiat w wersji MC. Mam znaczek 1.5MC, ale podejrzewam że ich seria trafiła zamiast na produkcję to szybko od razu do BOMISu, podobnie jak znaczki 1.3C, które można było potem spotkać na fiatach-składakach.

  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • PDF
  • RSS
  • Tumblr
  • Twitter