Jak w tytule. Popełniłem błąd w opisywanym kilka wpisów temu lakierze czekoladowym, który zdobił serię nadwozi w dużych fiatach w 1990 roku. Przyporządkowałem do niego kod L66, a to tylko na podstawie tabeli „Symbole i nazwy kolorów krajowych emalii”, który opisuje go jako czekoladowy.
Tymczasem na 99% kod tego lakieru to L49, co potwierdzają nieliczne egzemplarze polonezów w tym kolorze, które powstały nie jako nadwozia, ale jako gotowe samochody z kodem lakieru wybitym na tabliczce znamionowej. Pasuje to również do numeracji kolorów wprowadzanym w tym okresie (L46,L47,L50).
Wiedziałem o tym od jakiegoś czasu, ale zmobilizował mnie do poporawki komentarz pod wpisem:
pitak
12 października 2012 dnia 08:32 edytuj
mój wyrób FSO z 1994 roku ma także lakier L66 – jednak jest to ciemna zieleń http://commons.wikimedia.org/wiki/File:FSO_Polonez_Caro_1.5_GLE_MR%2793_produced_in_1994_seen_in_Jas%C5%82o_01.JPG
I rzeczywiście, we wszystkich profesjonalnych bazach kod L66 to kolor zielony stosowany w czasach Poloneza Caro. I nie należy go mylić z kolorem L50, również zielonym, który spotkać można niezwykle rzadko w Polonezie Przejściówce. O dużym fiacie w kolorze L50 jakichkolwiek wieści brak.
Co zatem miał na myśli autor tabeli „krajowe emalie”? Trzeba pamiętać, że tabela uwzględnia kolory starsze niż 1988 rok, a zatem może był to inny, starszy kolor, równie niespotykany jak np. L69 róż tybetański? A propos tego ostatniego, nie daje mi spokoju ten fiat z końcówki lat 70.:
Pewna specjalistka od kolorów stwierdziła, że tak mógł wyglądać róż tybetański. Jak zwykle proszę o pomoc, gdyby ktoś coś kojarzył… kojarzy mi się z Żukiem.
Na forum125p.pl wróciły ostatnio zdjęcia ciekawostki, fiata z 1979 roku w kolorze metalik (użytkownik Anatol 125p):
Są relacje od dwóch różnych osób, które widziały oryginalne dokumenty tego fiata z wpisanym kolorem metalicznym. Właściwie nie wiem, czy nie chodzi o dowód rejestracyjny. Prawdopodobieństwo całej sprawie nadaje idealny wygląd fiata i przednie fotele z poloneza. Zdarzały się takie egzemplarze, gdzie tylna kanapa, choć z fiata, miała polonezowski materiał i przeszycia. Na zdjęciach widzimy też szerokie felgi, co wskazywałoby na silnik inny niż 115C.076/52. Może eksport? Nie wiadomo. Jeśli właściciel to czyta, proszę o kontakt 🙂
17 października 2012 dnia 19:52
ta tabela jest pełna błedów. należy na nia patrzec z przymrózeniem oka… moze słuzyć jedynie za trop a nie pewniaka. Zobacz na zieloy jasny! 385? 358 to zielony jasny. 040 to 532 dług ksiazek gwarancyjych 126p ta samo 230 to odpowiednik orecha sredniego F200 a czerwoy 171 to 620 (wszystkie dane oparte na tabliczkach znamionowych i ksiazkach gwarancyjnych). Ciekawi mnie skad jest ta karta wogóle? czy jest to z jakiejs ksiazki obsługi, czy jest ona scisle zwiazana z jakims konkretnym polskim autem ? moze ktos umie odpowiedziec na to pytanie?
23 października 2012 dnia 16:15
Czy to też przypadkiem nie będzie metalic ?
http://moto.allegro.pl/fiat-125p-i2736853513.html
24 października 2012 dnia 07:13
Zwróć uwagę na zdjęcie z tabliczką Chardonnet, ten fiat był oryginalnie w kolorze L57, choć jest to rzeczywiście wyjątkowy egzemplarz, najstarszy znany mi istniejący MR75, ciekawe czy nie jest to fiat z serii szkoleniowej, albowiem właśnie w niej powstało dużo fiatów w wersji francuskiej.
Pozdrowienia
2 listopada 2019 dnia 17:13
Istnieje on jeszcze?
2 listopada 2012 dnia 20:50
siedzenia z Poloneza i obicia kanapy tylnej były w wersji Lux, jak jeszcze kilka innych bajerów, lakier metallic jednak nie widnieje na wykazie: http://i.imgur.com/tzY9W.jpg katalogi części zamiennych z różnych lat też nie uwzględniają
2 listopada 2012 dnia 21:20
tak, mówimy tu o czymś przed zróżnicowaniem wersji z jesieni 1980 roku, bo dopiero wtedy powinien się pojawić na nowo znaczek „lux”. Lakier metalik mógł być fanaberią 1979 roku, katalogi części nigdy nie opisywały lakierów. Fotele z sukna i weluru z poloneza przewiduje dla wersji „lux” katalog z 1983 roku.
2 grudnia 2012 dnia 23:11
ps znalazłem swego czasu w czeluściach Internetu coś takiego http://www.motorbase.com/uploads/2006/11/10/fs_fiat_kso_9111.jpg
podpis Jasło 1983, wyróżnik KSO z tablic rejestracyjnych zgadzałby się z tym okresem, fiat na zdjęciu to chyba mr’80-82
17 grudnia 2012 dnia 22:51
no tak:) ale podejrzenie budzą dekle pomalowane na ten sam kolor
16 kwietnia 2015 dnia 21:54
Možda „ZASTAVA” konjak braon metallic 4801 iz 1978.?
16 kwietnia 2015 dnia 21:55
Možda „ZASTAVA” konjak braon metallic iz 1978.?
16 kwietnia 2015 dnia 22:03
http://procedura.net1zen.com/wp-content/uploads/2011/11/Zastava_101_L_1.jpg
28 kwietnia 2015 dnia 21:27
Možda FIAT AUTO POLAND BRONZE MET 9069 ????
21 września 2019 dnia 16:01
Szkoda, że nie ma zdjęć tego Fiata z 1975 roku…
2 listopada 2019 dnia 17:06
Ciekawe, co się stało z tym Fiatem z 1975 roku… Szkoda by było, gdyby skończył na złomowisku… Sam mam w albumie zdjęcie, na którym jestem ja, jako 6-letni chłopczyk. Stoję przy wraku ciekawego Fiata.