Dziękuję wszystkim za udział w konkursie. Komputerowy programik losował spośród 66 samochodów. Jeśli ktoś ma więcej niż jednego fiata i przysłał kilka zestawów informacji, jego szanse rosły. Oto zwycięzcy, podaję loginy z adresów email:

1. Plakat – arektrz29

2. Prospekt gruby – opar94

3. Ulotka nad jeziorem – espas3000

4. Ulotka kombi – perek83

5. Ulotka pod drzewami – logicon-k.

Wyżej wymienionych proszę o przysłanie adresów, na które mają być nadane przesyłki.

A teraz omówię zebrane w konkursie dane i powiem o co w ogóle chodzi. Będzie dzisiaj bez żadnych zdjęć, od razu uprzedzam.

W 2012 roku na forum Dużego Fiata powstał wątek o tym, co obecnie wpisuję się w polach D.1, D.2. i D.3 dowodu rejestracyjnego. W kilku przypadkach dla fiatów sprzed 1983 roku odmówiono wpisania w polu marki „Polski Fiat”, argumentując, że w „bazie” nie ma takiej marki. Domyślnie i najczęściej wpisywane było „FSO-Warszawa”. Jest to głupie nie tylko w przypadku fiatów starszych niż trzydziestoletnie. Również młodsze powinny mieć wpisane co innego – po prostu „FSO”.

Urzędnicy w Wydziałach Komunikacji manipulują w reakcji na marudzenie najwyżej dopisywaniem czegoś w polu D.3, możemy mieć zatem najwyżej FSO-Warszawę Polskiego FIATA 125 1500 i  taka kombinacja pojawiła się raz wśród nadesłanych mejli w dowodzie rejestracyjnym z 2006 roku.

Niektórzy właściciele, którzy dostają taki dowód, nie rozumieją co wpisywana im nazwa marki ma do czynienia z samochodem Warszawa. Oczywiście chodzi nie o Warszawę, a o zakład FSO na Żeraniu, w którym powstał samochód.

Z zebranych teraz informacji wynika, że „FSO Warszawa” pojawiła się w DR już w latach 90. Ktoś chyba na to wpadł dla odróżnienia produktów innych zakładów FSO. Ale czy w dowodach rejestracyjnych Trucków widnieje „FSO-Nysa”? Albo „FSO-Grójec” w przypadku Cargo? Bzdura jest to okrutna i źle wygląda. Czy ktoś w dowodzie rejestracyjnym innej marki ma wpisaną nazwę zakładu? „FIAT-Mirafiori”, „Opel-Eisenach”? WTFQ?

Skoro zdefiniowany jest problem, trzeba znaleźć przyczynę. Zająłem się tym prawie dokładnie rok temu. Odnalazłem rozporządzenie Ministra Infrastruktury regulujące te sprawy:

http://serwer1347802.home.pl/Rozp.doc

Załącznik nr 5 pomoże nam rozszyfrować przeznaczenie pól D.1,D.2, D.3 na samym dowodzie opisywane jedynie jako „dane pojazdu”.

D.1 Marka
D.2 Typ:
– wariant, jeżeli występuje
– wersja, jeżeli występuje
D.3 Model (nazwa handlowa)

Tu ciekawostka – dwie osoby miały wypełnione pole D.2 Ma być to oficjalny kod modelu. W obu przypadkach był to kod 115DC2 i w obu był niezgodny z prawdą, gdyż w jednym silnik nie pochodził z Poloneza, a w drugim nie był wzmocniony. Przy następnej rejestracji czy zmianie dowodu zapytajcie o to pole, bardzo chętnie podpowiem co powinno się tam znaleźć.

Wracając do rozporządzenia, tworzy ono katalog marek i typów pojazdów dopuszczonych do ruchu w Polsce. Katalog opracowuje Instytut Transportu Samochodowego i to on jest tą „bazą” z której mogą wybierać urzędnicy i urzędniczki w WK. Nie jest to jednak katalog zamknięty. W przypadku braku marki w bazie, WK wysyłają do ITS w ciągu 30 dni dokumenty identyfikacyjne złożone wraz z wnioskiem o rejestrację.  Po takim wniosku ITS dopisuje markę do katalogu. Oczywiście łatwiej powiedzieć, że się „nie da”,  wybrać z bazy FSO-Warszawę („przecież to to samo”) niż pisać do ITS.

Nie poprzestałem na tym i sprawdziłem jak zareaguje ITS na prośbę o wpisanie Polskiego Fiata do bazy. Dodzwoniłem się do człowieka odpowiedzialnego za ten katalog. Nie znalazłem u niego zrozumienia. Celem powołania tego katalogu było między innymi zrobienie porządku, gdyż wcześniej ten sam samochód występował pod wieloma nazwami zależnie od regionu i lokalnego WK. I on właśnie ten porządek zrobił. Dla człowieka od katalogu 125p jest jedno, nie ma sensu zatem tworzyć dla niego dwóch pozycji. Na moją uwagę, że Polski Fiat to marka, stwierdził, że jego zdaniem Polski Fiat to nazwa handlowa. Dodał, że często wpisuje marki dla aut zabytkowych, ale w tym wypadku dla mnie tego nie zrobi.

Rozłączyliśmy się. Nie przyszło mi do głowy zapytać o przedwojennego Polskiego Fiata. Minęło dużo czasu, nie zrobiłem w tej sprawie nic więcej. W zeszłym miesiącu ktoś napisał w wątku, że zarejestrował Polskiego Fiata, a nie FSO-Warszawę. Jak się to mu udało? Poprosiłem Was zatem o dane.  Okazało się, że na 10 dowodów rejestracyjnych wydanych w 2013, 4 dotyczą samochodów marki „Polski Fiat”, która wróciła po 1,5 rocznej przerwie w marcu tego roku. Czyżby oznaczało to, że marka została wpisana do katalogu i nie trzeba już robić afery i pisać petycji do instytucji? Bo takie miałem plany.

Ktokolwiek zatem będzie szedł rejestrować swojego fiata, niechaj w sercu niesie determinację, a w ręce rozporządzenie i opowie nam, czy panie z jego wydziału komunikacji mają „Polskiego Fiata” i „FSO” w katalogu. Czy dalej ktoś  w kraju zasłania się „bazą”?

Dawno temu dla ITS „Polski Fiat” był marką:

http://212.182.80.149/wmm/(A(IE8Rsma2zAEkAAAAMjRiNTIwOTYtNzFlNC00Y2U4LThmMWUtMmU4ODllYjI3MGE2hvWz_7p4ho5joF5yR-6Ng4h0gwY1)S(0nbxnyy0cysqnszaz3v0s0mp))/ShowArticle.aspx?ID=450

  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • PDF
  • RSS
  • Tumblr
  • Twitter