Dostałem na skrzynkę forum w fsoautoklub pytanie:

Cześć.
Co oznacza to serduszko na oznaczeniu szyby ?

nikon 055

Sprawa wydała mi się ciekawa, bo znaczek zajmował dużą część szyb między 1979 a 1984(nie całym) rokiem na każdym dużym fiacie i polonezie.

Serduszko jest logiem British Standard Institution  potwierdzającym spełnienie przez dany produkt normy,  w tym wypadku jest to norma BS 5282 opublikowana 28 listopada 1975 – Specification for road vehicle safety glass. I choć norma brytyjska, to zasięg miała międzynarodowy. Została odwołana we wrześniu 1990 roku i zastąpiona przez normę ISO, zniknęła z szyb samochodów z FSO jednak  wcześniej.

No to od początku. Rok 1968, wszyscy pamiętamy jak to było

Szyby były włoskie, ale w tym samym roku pojawiają się też polskie szyby z Huty Szkła Walcowanego w Jaroszowcu (po pojawieniu się znaczka BESPO na przełomie 1974 i 1975 roku oznaczonej jako zakład „3”):

Do eksportu na Zachód potrzebne były szyby z europejskimi homologacjami, temu służyły w dalszym ciągu szyby importowane: sicursiv i saint gobain – hartowane po bokach, laminowane z przodu, ogrzewane z tyłu (norma BS 857 to poprzedniczka BS 5282):

19-12-07-43 fta-0058 fta-0060

Przez całe lata 70. zdarzały się przednie lub tylne szyby importowane z ZSRS:

Tymczasem w Polsce produkcję szyb hartowanych najpierw przednich i tylnych, a niedługo potem bocznych uruchomiła także Huta Szkła Okiennego „Kunice” w Żarach (nad znaczkiem BESPO cyferka „1”). W drugiej połowie 1974 roku rozpoczęła produkcję tylnych szyb ogrzewanych do 125p a także szyb antisol (zielone o oznaczeniu MG, brązowe o oznaczeniu MB, przednie odpowiednio MGP i MBP):

Jeszcze w 1975 boczne szyby otrzymały oznaczenie „M”, stosowane były także w eksporcie (jedna z Żar, druga z Jaroszowca):

W połowie lat 70. uruchomiono w Sandomierzu produkcję szyb przednich laminowanych o oznaczeniu L (nad znaczkiem BESPO cyferka „4”), jednak w latach 80. z oszczędności zdarzało się znów stosowanie w wersjach krajowych szyby przedniej hartowanej z Żar (wyjątkiem sanitarki gdzie zawsze montowano szyby laminowane):

W połowie lat 80. serduszko zastąpiono oznaczeniami homologacji zaczynającymi się od „43R” (w wersjach ewidentnie krajowych szyb nie stosowano tego oznaczenia), a boczne szyby znów pochodziły z Jaroszowca:

A gdzie był zakład z cyferką „2”? Chyba widziałem takie na syrence. Proszę o uwagi, sprawdźcie co macie na szybach, bo ciężko o materiał badawczy na ulicach, na zdjęciach takich szczegółów nie widać, a gdy mogłem oglądać pod blokami fiatów do woli, nie zwracałem specjalnej uwagi na oznakowanie szyb. Kilka zdjęć ukradłem, bardzo przepraszam.

O tym jak rozpoznawać drzewa i rocznik szyby z dużej odległości Adamus napisał tu:

http://www.forum.fsoautoklub.pl/viewtopic.php?t=2629

 

  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • PDF
  • RSS
  • Tumblr
  • Twitter