Dostałem na skrzynkę forum w fsoautoklub pytanie:
Cześć.
Co oznacza to serduszko na oznaczeniu szyby ?
Sprawa wydała mi się ciekawa, bo znaczek zajmował dużą część szyb między 1979 a 1984(nie całym) rokiem na każdym dużym fiacie i polonezie.
Serduszko jest logiem British Standard Institution potwierdzającym spełnienie przez dany produkt normy, w tym wypadku jest to norma BS 5282 opublikowana 28 listopada 1975 – Specification for road vehicle safety glass. I choć norma brytyjska, to zasięg miała międzynarodowy. Została odwołana we wrześniu 1990 roku i zastąpiona przez normę ISO, zniknęła z szyb samochodów z FSO jednak wcześniej.
No to od początku. Rok 1968, wszyscy pamiętamy jak to było
Szyby były włoskie, ale w tym samym roku pojawiają się też polskie szyby z Huty Szkła Walcowanego w Jaroszowcu (po pojawieniu się znaczka BESPO na przełomie 1974 i 1975 roku oznaczonej jako zakład „3”):
Do eksportu na Zachód potrzebne były szyby z europejskimi homologacjami, temu służyły w dalszym ciągu szyby importowane: sicursiv i saint gobain – hartowane po bokach, laminowane z przodu, ogrzewane z tyłu (norma BS 857 to poprzedniczka BS 5282):
Przez całe lata 70. zdarzały się przednie lub tylne szyby importowane z ZSRS:
Tymczasem w Polsce produkcję szyb hartowanych najpierw przednich i tylnych, a niedługo potem bocznych uruchomiła także Huta Szkła Okiennego „Kunice” w Żarach (nad znaczkiem BESPO cyferka „1”). W drugiej połowie 1974 roku rozpoczęła produkcję tylnych szyb ogrzewanych do 125p a także szyb antisol (zielone o oznaczeniu MG, brązowe o oznaczeniu MB, przednie odpowiednio MGP i MBP):
Jeszcze w 1975 boczne szyby otrzymały oznaczenie „M”, stosowane były także w eksporcie (jedna z Żar, druga z Jaroszowca):
W połowie lat 70. uruchomiono w Sandomierzu produkcję szyb przednich laminowanych o oznaczeniu L (nad znaczkiem BESPO cyferka „4”), jednak w latach 80. z oszczędności zdarzało się znów stosowanie w wersjach krajowych szyby przedniej hartowanej z Żar (wyjątkiem sanitarki gdzie zawsze montowano szyby laminowane):
W połowie lat 80. serduszko zastąpiono oznaczeniami homologacji zaczynającymi się od „43R” (w wersjach ewidentnie krajowych szyb nie stosowano tego oznaczenia), a boczne szyby znów pochodziły z Jaroszowca:
A gdzie był zakład z cyferką „2”? Chyba widziałem takie na syrence. Proszę o uwagi, sprawdźcie co macie na szybach, bo ciężko o materiał badawczy na ulicach, na zdjęciach takich szczegółów nie widać, a gdy mogłem oglądać pod blokami fiatów do woli, nie zwracałem specjalnej uwagi na oznakowanie szyb. Kilka zdjęć ukradłem, bardzo przepraszam.
O tym jak rozpoznawać drzewa i rocznik szyby z dużej odległości Adamus napisał tu:
http://www.forum.fsoautoklub.pl/viewtopic.php?t=2629
6 września 2012 dnia 15:26
I/1976
3
(BESPO)
2 M 6
~~D306
7 września 2012 dnia 22:01
Piotrze, może będziesz w stanie określić, z którego roku pochodzi ta szyba: http://tnij.org/r2ly
Wiem, że 1976 lub 1986…
Nad znakiem BESPO jest cyfra 4.
28 września 2012 dnia 20:35
A czy istniej możliwość taka że ruska szyba czołowa jest we Fiacie z 1978 roku? Znam takiego i widziałem osobiście.
30 września 2012 dnia 20:18
No cóż, możliwe, daty podawałem z własnych obserwacji, bardzo możliwe, że FSO wspomagała się produkcją Łady w 1978, zdaje się że w 1981 roku zdarzyły się w 125p boczne trójkąciki z sowieckimi znaczkami. Gdybyś spotkał go jeszcze raz zrób zdjęcie, bo na tych szybach wybity był rok produkcji moim zdaniem.
18 września 2017 dnia 20:45
Dość stare posty ale zaryzykuje.
Mam szybęi nie wwiem od hakiego auta
opis
bespo 1 fp 9
I nic więcej .jest to szyba tylnia dość owalna i zaokrąglona ponasto brzegi jakby recznie cięta
Proszę o pomoc 🙂
18 września 2017 dnia 20:47
Przepraszam – pisze z telefonu i sam zgaduje słowa.
Dość stare posty ale zaryzykuje.
Mam szybę i nie wiem od jakiego auta
opis
bespo 1 fp 9
I nic więcej .jest to szyba tylnia dość owalna i zaokrąglona ponadto brzegi jakby recznie cięte
Proszę o pomoc 🙂