Jednymi z najczęstszych pytań, jakie padają w kontekście 125p, obok tych dotyczących napraw i takich w rodzaju „ile taki egzemplarz może być warty?”, są te o kolory. Kolory nadwozi są już rozpoznane (na pewno jakiegoś jeszcze w moim zestawieniu brakuje, przede wszystkim nie mam kodów metalików z lat 70.), ale jest jeszcze sporo lakierowanych miejsc w każdym egzemplarzu często wymagających renowacji. I tu pojawia się problem, bo nie pomoże ani kod na tabliczce znamionowej, ani wpis w książce gwarancyjnej. Dobieranie z próbników też często nie wchodzi w grę, bo z danego elementu zszedł cały lakier. Najgorzej jest jednak kiedy właścicielowi nie zależy na dobraniu dobrego koloru i maluje czymkolwiek – gubi się w ten sposób oryginalny wygląd i pożądany klimat o jaki najczęściej chodzi podczas remontu. Jakiś czas temu zaopatrzyłem się więc w RALownik i przykładam go do idealnie zachowanych fiatów, aby w jednym miejscu zebrać wszystkie potrzebne kody, które mogą się nam przydać. Dziś premiera pięciu, do reszty wciąż potrzebuję odpowiedniego wzoru, proszę o pomoc!

Do oznaczania tych różnych kolorów używam kodów RAL, ponieważ nimi posługują się lakiernie przy malowaniu proszkowym, które daje najlepszy efekt.


Na początek pokrywa zaworów. Koralowym kolorem oznaczana była wersja 1500, także w silnikach Poloneza w wersji z napisem „1500” i „FSO”.

kolo.f.3016.1

pokrywa zaworów 125p

Silnik o pojemności 1300 oznaczano kolorem ciemnoniebieskim, niestety do tej pory nie miałem okazji przyłożyć próbnika do żadnego oryginalnego malowania:

pokrywa zaworów 125p 1300DSC_0332

 

Najczęstsze są jednak pytania o felgi. Tutaj trzeba zaznaczyć, że felgi w 125p pochodziły od trzech producentów. Włoskiego Fiata (oznaczenie FIAT lub CMR), FSC Lublin i WAZ Togliatti. Nie mam jak na razie kodów tych pierwszych (pomocy!), ale było to moim zdaniem pomieszanie szarego ze srebrnym. Najlepiej potwierdzone i szeroko stosowane od lat 70 były polskie felgi z Lublina (oznaczenie na wewnętrznej stronie rantu), które malowano kolorem odpowiadającym szaremu agatowemu:

kolo.f.7038.1

Bardzo często stosowano także felgi produkcji ZSRS, krótko mówiąc z Łady (oznaczenie pod oponą, na wewnętrznej stronie obręczy). W latach 70. miały kolor jaśniejszy i bardziej beżowy niż te polskie, odpowiada on szaremu jedwabistemu.

kolo.f.7044.1Występowały również w kolorze srebrnym, jest felga na wzór, ale mnie na próbniku brakuje kolorów metalicznych (RALownik z metalikami kosztuje 100 PLN, trochę za drogo).

DSC_0365

Kolejnym poszukiwanym kodem są kolory bloku silnika. Najpopularniejszy, czyli 115C.076/52 oryginalnie wygląda w kolorze zielonym oliwkowym:

kolo.f.6003.1

Wiem, że bloki silników Poloneza są czerwone, brak mi jednak wzoru do określenia konkretnego kodu. Jest też pytanie, jakiego koloru były silniki 116C.076 i 115C076 z klasyków i przejściówek. Bardzo proszę o pomoc w tej sprawie. W prospekcie wersji Sport znajdujemy informację, że silnik 115C.076/56 miał kadłub koloru żółtego.

Ostatnim lakierem jest kolor filtru powietrza produkcji ZSM Brodnica. Trzeba zaznaczyć, że odcienie zmieniały się w zależności od tego co się tam zmieszało we Włocławku.

kolo.f.7042.1DSC_0167

Wszystkie pięć kart gości od tej pory na stałe w dziale KOLORY. Oczywiście jest to lista bardzo niekompletna, ale mam już coś, z czym mogę wyjść w świat i prosić miłośników 125p o pomoc. Liczę na dużo uwag, poprawek i przykładów 🙂

  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • PDF
  • RSS
  • Tumblr
  • Twitter