Nie wszystko jest w internecie, ale starania trwają. Autorem dzisiejszego wpisu jest Marcin Jesionek, tropiący po całym świecie (bez wychodzenia z domu) polonezy, a przy okazji duże fiaty. Zgodził się podzielić swoim zbiorami. Oddaję mu zatem głos, pozwalając sobie tylko gdzieniegdzie na wtręty.

703139128

Generalnie rzecz biorąc, obecność polskich samochodów z Żerania potwierdziłem na wszystkich 6 kontynentach (wiadomo – Antarktydy nie liczę 🙂

Na początek niech będzie Azja. Te dane wszyscy znamy:

Azja sztuk
Irak 13092
Chiny 11849
Iran 5334
Tajlandia 1873
Pakistan 1501
Liban 1460
Kuwejt 1238
Malezja 912
Cypr 870
Jordania 476
Indonezja 386
Arabia Saudyjska 352
Katar 273
Syria 170
Singapur 80
Zjednoczone Emiraty Arabskie 69
Korea Północna 41
Wietnam 40
Abu Dhabi 30
Turcja 20
Japonia 8
Hongkong 3
Razem 40077

Trzeba tylko pamiętać, że te tabele zawierają błędy, więc nie należy im ufać bezgranicznie (znalazłem 3 błędy dotyczące Poloneza).

A oto co ustaliłem:

Turcja

Znalazłem 7 aut z różnych okresów, a więc zapewne prywatny import z Zachodu. Źródło: tureckie ogłoszenia sprzedaży http://www.sahibinden.com oraz ilan.elookat.com z lat 2013-2015.

Abu Dhabi/Zjednoczone Emiraty Arabskie

2 grudnia 1971 r. oficjalnie ogłoszono niepodległość Zjednoczonych Emiratów Arabskich, w skład których wszedł m. in. emirat Abu Dhabi. Dedukuję więc, że niewielki eksport miał miejsce w tym wczesnym okresie produkcji, jeśli w tabeli widnieją obydwie nazwy tego państwa.

Syria

– niestety tylko Polonezy

Arabia Saudyjska

Znalazłem tylko wyszczególnienie odmiany dla Arabii Saudyjskiej w Katalogu części zamiennych Wydawnictwa Handlu Zagranicznego z 1972 r. Czym się charakteryzowała owa odmiana (kod 61)?

pw: cechą tej odmiany, podobnie jak wersji dla Libanu, Nigerii, Libii, Iraku i „krajów Afryki Równikowej i Ameryki Południowej” miał być brak nagrzewnicy i związanych z tym cięgien, przewodów itp. Ten brak został jednak wykreślony z katalogu gdzieś w kwietniu 1972 i zgodnie z logiką miałaby iść tam już normalnie nagrzewnica. Choć katalogi części kręcą na ten temat, wersje te wyposażano też  w mokry filtr powietrza, przynajmniej w 1971 roku, są na to nawet dowody. Stosowany miał być też inny akumulator.

Dla wersji dla Libanu, Arabii Saudyjskiej, Libii i Iraku w 1971 roku stosowana miała być również łączona przednia kanapa zamiast foteli (!) oraz inny przedni dywan, prawdopodobnie gumowy.

Indonezja – 1975-1979

Znalazłem 6 limuzyn 1500 z lat 1975-1979 w indonezyjskich internetowych ogłoszeniach sprzedaży http://www.berniaga.com, http://www.bejubel.com, olx.co.id oraz na blogu http://mobildanmotorbekas.blogspot.com/2014/10/dijual-fiat-125-1979-jakarta.html (2013-2015 r.). Oczywiście kierownice znajdują się z prawej strony (nie tylko wersja angielska). W kraju funkcjonowała montownia (www.fiat125p.pl). Czy jest Pan w stanie coś ciekawego odszyfrować z dowodu rejestracyjnego z bloga? Typ silnika albo coś (odprężony, wzmocniony etc.)?

pw: Niestety, od najważniejszych cyfr odbija się światło i ich nie widać. Zdaje się jednak, że jest tam tylko numer silnika, o jego wersji nic byśmy się nie dowiedzieli, tylko że to 1,5. W Indonezji była montownia, eksport tam zaczął się z pierwszymi MR75 (małe wywietrzniki na zdjęciach powyżej), a może i trochę wcześniej, ponieważ w 1974 gotowa do produkcji była wersja MR74 z kierownicą po prawej stronie i deską od MR75 (pokazywane na MTP).

Jordania

– niestety tylko Polonezy

Cypr – 1972-1976

Tak tak, geograficznie nie należy do Europy 🙂 Cypr, tak jak i Malta, to śmietniki angielskiej motoryzacji, z uwagi na lewostronny ruch uliczny. Dlatego też nie można ustalić lat eksportu na podstawie zdjęć cypryjskich egzemplarzy, bowiem to, co na drogach, pochodzi zapewne z prywatnego importu z Wysp:

Dowodem na eksport do Cypru niech będą historyczne zdjęcia Cypryjczyków z 14. Rajdu Warszawskiego z 1976 r.:

http://www.krupa.info.pl/files/14%5B2%5D.pdf

http://www.polskie-auta.pl/125p/sport-b28.jpg

http://www.rajdwarszawski.pl/2002/galeria/stare/76/76_11.jpg

http://www.rajdwarszawski.pl/2002/galeria/stare/1977o/02.jpg

pw: no i oczywiście prospekt CLANa (źródło: wspaniała strona AutoArchiwum, link w zdjęciu):

CLAN

 

Pakistan – 1974

Z 1501 sztuk odnalazłem aż 3! Wszytkie rzekomo z 1974, wszystkie rzekomo 1300! Źródła? Pakistańskie internetowe ogłoszenia sprzedaży olx.com.pk z 2014 r. oraz pakistańskie forum: http://www.pakwheels.com/rides/1974-fiat-any-model-124-of-aqeel-926-2

Iran – 1977-1978

Na irańskim forum http://www.tuningtalk.com znalazłem 2 egzemplarze, brązowy wrak z 1978 i niebieski (dostęp: 2013-2014 r.)

 

oraz trzeci na YTB:

Do tego notka z fso.cba.pl/fso/fso.htm o eksporcie w 1977 r. Czyżby napisana przez autora filmu?

pw: nie,nie, Adam Stelmach pisał to w 2000 roku 🙂

Ciąg dalszy nastąpi, zapraszam, najlepsze dopiero przed nami.

  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • PDF
  • RSS
  • Tumblr
  • Twitter