Pragnę zająć się dziś problemem wręcz eschatologicznym – światłami awaryjnymi w Polskim Fiacie 125p.

Światła awaryjne jako dopuszczalne wprowadzono rozporządzeniem ministra transportu dopiero od 1 lipca 1976 roku. Miały uruchamiać wszystkie kierunkowskazy i oraz ich działanie „powinno być sygnalizowane światłem kontrolnym barwy czerwonej w polu widzenia kierowcy, dopuszczalne jest świecenie się jednocześnie obu świateł kontrolnych kierunkowskazów, jeżeli konstrukcja pojazdu przewiduje dwa światła odrębnie dla lewego i prawego kierunku jazdy”. Słowem – w dużym fiacie musiała to być czerwona lampka.

Obowiązkowo już w światła awaryjne musiał być wyposażony samochód rejestrowany po raz pierwszy po 31 grudnia 1985 roku. Tyle polskie prawo.

Opcja świateł awaryjnych pojawiła się w z początkiem 1972 roku z wprowadzeniem w wersji dla RFN, Francji, Norwegii i „Europy Zachodniej”. Była to dodatkowa blaszka zamocowana pod deską rozdzielczą z włącznikiem (na zdjęciu wersja dla RFN)

Wraz z wprowadzeniem MR 75 światła awaryjne stały się wyposażeniem wersji na rynki zachodnie, ale także opcją niepowiązaną z żadnym krajem, a więc także „polską”, początkowo bardzo rzadką. Nie zmienił się przycisk i jego umiejscowienie.

Po drodze zmienił się przycisk, prawdopodobnie w lutym 1976 roku

Kolejna zmiana przeniosła włącznik do konsoli środkowej – sierpień 1979. Od tego czasu aż do czerwca 1991 roku w wersjach dla ruchu prawostronnego straszyć będzie dziura po lewej stronie kolumny kierowniczej.

Opcja świateł awaryjnych stawała się coraz popularniejsza. Jeszcze w 1980 roku na fakturach zakupu wpisywano światła awaryjne jako opcję za 155 złotych. Wtedy oznaczało to tyle, że jeśli odbierany w polmozbycie fiat miał światła awaryjne, to trzeba było dopłacić w kasie 155 złotych, co jest sumą drobną przy koszcie samochodu w wysokości 185 000 złotych. Faktycznie wtedy jednak była to formalność, ostatni znany mi egzemplarz bez świateł awaryjnych pochodzi z 1979 roku, a Technika Motoryzacyjna podała, że od tego roku światła awaryjne montowane są seryjnie. Wraz z wejściem okrągłych zegarów w czerwcu 1988 roku góra klawisza zmieni kolor z czerwonego na czarny.

Zdjęcia: prospekty, allegro, użytkownik marck1 z forum FSOAK

  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • PDF
  • RSS
  • Tumblr
  • Twitter