Wpis o montowanych Polskich Fiatach wywołał reakcję Przemka, który podzielił się ze mną zdjęciami i informacjami na tyle ciekawymi, że warto zamieścić je w osobnym wpisiku. Najpierw wrzucił zdjęcie z sesji dla KAW które znalazło się na obwolucie serii pocztówek ze wszystkimi modelami Polskich Fiatów z 1974 roku.

23671

 

Ciekawe na jakiej nieotwartej drodze powstało to zdjęcie, są ładnie namalowane pasy. Mam to szczęście, że kupiłem parę lat temu komplet tych pocztówek:

DSC_0224

 

Co ciekawe, w komplecie mamy też pocztówkę z MR75, jednak z wersją przedprodukcyjną, z pierwszych sesji na potrzeby prospektów i reklamy, a zatem robionych także w 1974 roku.

Ciekawe są komentarze Przemka, którego hobby jest zdaje się literatura motoryzacyjna:

Tak jako ciekawostkę mogę powiedzieć, że instrukcja dla Fiata 131 była już tylko tekstowa (przetłumaczone to co znajduje się na konkretnej stronie bez rysunków żeby z niej korzystać należało mieć oryginalną włoską instrukcje i jej polskie tłumaczenie – mam tylko tłumaczenie) Co do prospektów to np dla 127p był dokładnie identyczny jak dla 127. Jedyne różnice to zretuszowane znaczki no i oczywiście tekst w języku polskim.

Jeszcze co do sprzedaży Zastavy to jej sprzedaż za złotówki była dość krótka (ja słyszałem, że dwa trzy lata) i co więcej przy odbiorze istniał podział na tych który płacili dolarami i tych kupującymi za złotówki. Mój sąsiad odbierał Zastavę zakupiona za dolary i opowiadał jak na placu stały dwie grupy aut Człowiek który dostał kilka $ w kieszeń zdecydowanie odradzał odbiór z jednej z tych grup.

Mamy też ulotkę Pol-Motu, która potwierdza, że pierwsze Zastavy były sprzedawane za dolary. Nie znam się na zastavach, pewnie widać tu jakieś smaczki pierwszych egzemplarzy. Ja rozpoznaję tylko inną atrapę.

23691I to by było na tyle.

 

  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • PDF
  • RSS
  • Tumblr
  • Twitter