Zacząć trzeba od reklamy wrześniowego Classicauto z moim artykułem (klik):

Iokl_CA108

Do tej pory włoskie projekty znaczków mogli obejrzeć tylko odwiedzający wystawę o Dużym Fiacie w Muzeum Techniki w PKiN. Tekst starałem się zrobić tak ciekawy, jak tylko się da. Już teraz przyszło mi do głowy, że to nie Jugosławia mogła nie zgodzić się na Fiata 128p tylko Włosi. Sprawdźcie, o co chodzi 🙂 W razie uwag zapraszam do kontaktu.

W CA musi być ciekawie i intrygująco, ale na swojej stronie mogę uprawiać nudziarstwo. Ale chyba nie całkiem nudziarstwo…

skoro ostatnio czytelnik Marcin zwrócił mi słuszną uwagę, że wersje 1.3ME powstawały nie tylko na rynek brytyjski, jak wisi w dziale HISTORIA. Była przecież także Grecja, gdzie ze względów podatkowych wysyłaliśmy polonezy i fiaty z silnikami BA (1.3 65KM). Choć nie spotkałem nigdy takiego Greka, jakieś egzemplarze musiały powstać. Potwierdzeniem istnienia tego modelu w ofercie jest grecki prospekt z 1987 roku (jako Polski Fiat 125p!)

grecja 1987 (2)

Marcin w swoim mejlu pytał też o występowanie silnika 1.3 w wersji kombi i pickup. O ile kombi z silnikiem 1.3 z pewnością powstawały, o tyle uważam za bardzo mało prawdopodobne, że kiedykolwiek sprzedany został gdzieś pick-up 1.3, mimo, że możliwość taką przewidziano przy tworzeniu kodów VIN dla 125p:

125p VIN

Znowu, nie spotkałem ani nie dostałem informacji o jeżdżącym kombi czy pikapie 1.3 (jedyny znany mi grecki pick-up z 1989 ma silnik AB), ale można spojrzeć w prospekty. Do 1983 roku pojawia się w nich kombi 1.3 ale nigdy pick-up 1.3, poniżej w wydanym w Polsce prospekcie zrobionym na szybko po angielsku i francusku w związku z MR83. Od jesieni 1983 na rynki eksportu dewizowego miały być dostarczane tylko fiaty z silnikiem poloneza, należało więc przygotować nowe materiały reklamowe. Prospekt zrobiono na szybko, poznajemy dzięki niemu ciekawe zdjęcia „prototypu” MR83, czytamy o standardowym wyposażeniu wersji L w lampy przeciwmgielne i pasy dla czworga pasażerów. Na okładce zaś uśmiecha się do nas wersja C z przekrzywionym zderzakiem.

tabela silniki MR83

W kolejnych latach, choć 1.3 pozostaje w Wielkiej Brytanii (i Grecji), to już 1.3 kombi znika.silniki_EN_86

Ostatnią kwestią poruszoną w mejlu było istnienie 125p z silnikiem 1.6 CB. No cóż, wielu ludzi to interesuje, podsumuję zatem fakty:

– najwięcej do powiedzenia w tej kwestii miał Eugeniusz Kaim. W jego dziele „Naprawa Samochodów FSO 125p” (WKiŁ), stoi, że „podstawowym silnikiem samochodu Polonez zastosowanym w samochodzie 125p, jest silnik o pojemności 1500cm3 typ AA i AB. Jest również przewidziany silnik, stosowany już w samochodach Polonez, o pojemności 1600 cm3 typ CB. Dalej dane techniczne zawierają opisy dla tych trzech silników, podają również kod VIN dla wersji 1.6 CB : 115DCO. Zwracam uwagę, że jest to „O”, a nie „zero” 🙂 Rozdział książki o 125p z silnikiem poloneza powstawał gdzieś w 1987 lub 1988 roku i wskazuje na zamiar stosowania przez FSO silnika 1.6 w ofercie;

– w katalogu części z 1989 roku znajdziemy różne odmiany, 1.3 i 1.5, odprężoną i wzmocnioną, z zapalniczką i dla Francji, słowa jednak nie ma o wersji 1600;

– nigdy nie spotkałem się w ówczesnej prasie z informacją o cenie takiej wersji czy jej istnieniu;

– znanych jest kilka egzemplarzy fiata 1.6D, zdarzały się także oferty ich sprzedaży w internecie, a powstało ich nie więcej niż 500 sztuk. Nigdy nie spotkałem się ze znaczkiem 1.6ME, czy wręcz całym samochodem z takim silnikiem.

Ryzykuję zatem stwierdzenie, że w sprzedaży nigdy nie pojawił się 125p z silnikiem CB. Wszelkie współczesne egzemplarze z silnikami 1.6 z poloneza trzeba weryfikować po znaczku i po numerze VIN.

  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • PDF
  • RSS
  • Tumblr
  • Twitter